Isnin, 15 Jun 2009

Rezeki new Born Baby Ku

Assalamualaikum, bertemu kembali di dalam coretan ringkas kali ini. Alahamdullilah Syukur tak terkira dilimpahkan kurnia yang tak ternilai kepada ku dan keluarga iaitu , lahirnya seorang lagi zuriat baru dalam keluarga kami. Setelah 9 bulan lebih di dalam kandungan isteriku maka pada 12 haribulan Mei lepas lahirlah ia dengan izin yang Maha Kuasa. Oh ye berbalik kepada perkembangan percubaan tanaman fertigasi nampaknye ada yang suksess dan ada juga yang kecundang, disini saya paparkan kesemuanye sekali dan bukannya untuk memaparkan yang suksess sahaja. Di bawah dipaparkan catatan bergambar sebagai rujukan sahaja.


Baru beberapa jam keluar setelah di Azan kan


Alahamdulillah hero lagi

Sumua hero lah nampaknye anak anak ku

ha ha kepala dah ringan nampak


Uihhh mana bau lada nih....



Ahdiah manyak nyeee, syukran to all comming visit us..


Di bawah nih pula perkembangan tanaman fertigasi yang sedang dijalankan..



Vireiti 469 sebulan di polibeg..



Yang rendah tuh cili benggala usia sebulan di polibeg..



2 bulan di polibeg , mula mengeluarkan putik







Tu dia usia dah hampir 3 bulan dari pecah mata , buah duk berjuntai-juntai, wuih memang tak dinafikan spesis nih memang hebat, tetapi ada juga kelemahannye antaranya mengikut pemerhatian saya , pokok memang tahan lasak dan rentang penyakit tetapi buahnye manja lah plak. Buah dicabang utama 90% kene penyakit lembik buah. Penyakit tersebut berlaku setelah beberapa hari di sirami hujan,(Antranoks le tuh) miss racun kulat. Setelah disembur Antracol Wp alahamdulillah buah dicabang seterusnya ok.
Berbalik dengan spesis 568 yang saya tanam phase 1 , pokok nye manje tapi buah nye plak lasak.
Sebelum ini cili 568 phase1 lambat berbuah akibat dari putik tidak lekat yang mana bunga gugur disebabkan faktor pencahayaan yang sedikit/kurang. Setelah dipindahkan ditempat terbuka barulah buah melekat dan alhamdulillah ini lah hasilnye.



Udah masak


Di bawah nih plak cili Benggala yang dah nak balik Bangla, tak suksess, sumua pokok kene panyakit tak dapat diubati yang mana pucuk menguncup mengeras dan rapuh, masa usia sebulan lebih memang cantik gila pokok ini daun nye saja macam sawi jepun.


Ready for termination, tak dapek den nak nolong.




Ada jgak la yang nak mengubat hati luka itu pun spkok je.


terung pun rancak berbuah


nak test Tanam Tomato... tpi nampak macam nak kene kerinting je, ha satu lagi daun tomato nih selalu kene serangan pelombong daun, mcm mane ek?


Alahamdulillah secara keseluruhan dari pengalaman merasa sendiri percubaan untuk tanaman fertigasi ini berbagai cabaran , karenah dan dugaan telah dilalui, rasa-rasa jika nak buat komersil tu ada konfiden sket la, tak ler buta kayu je.
Sekian dulu catatan kali ini ... to be continue......

3 ulasan:

  1. Tahniah atas kelahiran baby
    Semoga murah lagi rezeki

    Teruskan usaha dalam bidang pertanian, buat part time pon boleh

    :D

    BalasPadam
  2. Terima Kasih Mohd Ashraf,
    masih ingat first projek from diy fertigasi Abi Agro..

    BalasPadam
  3. salam,

    Saya Nazrul dari Qadhijah Natural Farm. Kami mengusahakan ladang kami dengan menggunakan sistem natural farming yg jauh lebih menjimatkan berbanding dengan sistem konvensional.

    Sila refer di www.naturalfarming.com.my dan juga www.organikmalaysia.com.my

    terima kasih

    BalasPadam

Jika ada catatan silakanlah