Sabtu, 7 Februari 2009

Persediaan Perpindahan anak semaian ke polibeg

Alahamdulillah.. melihat kepada perkembangan anak semaian yang semakin berkembang maka process seterusnya menyediakan media tanaman. Saya memilih sabut/cocopeat + sekam bakar, media ini sukar untuk dicari di sekitar Kulai ini, pelbagai nursery telah saya survey tapi tiada, nampaknye terpaksalah ke Yong Peng kedai seorang brader melayu yang berjaya untuk mendapatkan bahan tersebut.

Anak Cili yang berusia 31 hari dikira dari start cambah, sedia untuk di alihkan ke polibag.

Campuran sabut+sekam bakar & kerja megisi media ke polibeg. Wuih panaih tuh baru balik keje malam.. nih baru 10 beg , kalau 1000 beg ???..


Media yang selesai di susun, 10 beg jer untuk percubaan, driper dan system lain dah setel.

Untuk projek percubaan/ tambahan seterusnya benih Timun dan terung telah di semai dan dah pun bercambah. Oh ye rupa-rupanya benih timun memerlukan masa rehat yang amat singkat dimana 4 hari disemai percambahan amat ketara, sejengkal lebih batang lembut dan 2 helai daunnye keluar, berbeza dengan benih terung dan cili mengambil masa seminggu untuk hanya percambahan/pecahmata.


Benih timun berusia 7 hari..


Benih terung(kampung) berusia 7 hari


InsyaAllah petang nih proses perpindahan semaian cili akan dijalankan, petua akan diikut dimana sehari suntuk semaian tidak disiram untuk memudahkan nanti anak pokok ditanggalkan dari pot semaian, mungkin batangnye pun akan liat sedikit..
Mengapa memilih waktu petang ? Untuk mengelakkan pokok tension/stress, mungkin jangkamasa lama waktu petang + malam dengan suasana sejuk aman sentosa dapat merehatkan pokok dan tak le terkezut sangat besoknya untuk menyambung kehidupan.. begitulah agaknye.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jika ada catatan silakanlah